Jeff Bezos bedacht het in de eerste dagen van Amazon. Zijn adagium was en is: probeer te leven alsof het de eerste dag is. In het hoofdkantoor van Amazon hangt een enorm neon kunstwerk om zijn medewerkers scherp te houden. It is still Day 1. Vanaf de start van Amazon wees hij op het gevaar van dag 2. De buitenwereld duwt je naar dag 2 als je niet snel genoeg in staat bent nieuwe trends te omarmen. Als je ermee vecht, vecht je waarschijnlijk tegen de toekomst en doemt vergankelijkheid en irrelevantie op. Omarm ze en je hebt de wind mee. Eigenlijk is net als op vakantie. Op de eerste dag na aankomst staat het avontuur op je te wachten. alles is nog nieuw, alles vraagt erom ontdekt te worden. Op de dag voor vertrek heb je alles eigenlijk al gezien. De omgeving heeft geen geheimen meer voor je, het is tijd om weer naar huis te gaan. 

Maar hoe hou je dat Day 1 gevoel vast?

In The Wow starts Now had ik uitvoerig nagedacht over het tot leven wekken van ideeën met behulp van de kracht van storytelling. Halverwege vorig jaar, net na het verschijnen van het boek, kreeg ik zelf een goed idee. Het ontstond in de auto op een mooie zomeravond op weg naar huis, toen ik nadacht over wat ik de komende vijf jaar wilde gaan doen, iets dat je wel vaker hebt vlak nadat je boek is verschenen. What’s next? Vlak voorbij Utrecht wist ik het: ik wilde voor mezelf beginnen én ik wilde dat wat Bex* en ik samen hebben opgebouwd op het gebied van storytelling niet zomaar verkwanselen. Stel je voor dat ik een vorm van Associate Partnerschap met ze kon aangaan, waarbij ik niet meer in dienst bij, maar wel verbonden zou blijven aan Bex*?

Ik heb het idee uitgewerkt en ben toen gaan praten met de directie en mijn medepartners om op zoek te gaan naar de beste manier om die samenwerking vorm te geven. In het najaar waren we eruit. En nu ben ik Associate Partner bij Bex*. Maar bovenal ben ik sinds vandaag storyteller bij en de trotse oprichter van Theo Hendriks Corporate Storytelling. 

Het mooie is dat ik als zelfstandig ondernemer Bex* nu als een van mijn mooiste opdrachtgevers mag rekenen en dat er tegelijkertijd voor de opdrachtgevers van Bex* niets is veranderd. Voor hen ben en blijf ik aanspreekpunt op het gebied van storytelling. Daarnaast kan ik met mijn eigen bedrijf stevig aan de weg gaan timmeren. Voorbij communicatie en trainingen ga ik aan de slag met leiderschapsontwikkeling, verander- en programmamanagement, meer doen met storytelling in opleidingen en vooral ook experimenteren met nieuwe vormen van de toepassing van storytelling. 

Zo heb ik met de oprichting van Theo Hendriks Corporate Storytelling vorm gegeven aan mijn eigen idee, en is mijn wow daadwerkelijk gestart. Inmiddels heb ik mijn eerste opdrachten verworven en daarnaast al een aantal spannende zaken in het vooruitzicht, waar ik je in de loop van dit jaar meer over ga vertellen. En daarmee hoop ik mijn Day 1 gevoel zo lang mogelijk vast te houden.