In juni reed ik naar Enschede om in de SayYeah Studio mijn masterclass storytelling op te nemen voor het online platform van Het Grootste Kennisfestival. Toen zij de serie online masterclasses per mail aankondigden, kroop het bloed niet waar het kan gaan en stuurde ik brutaal een mailtje: “Ik wil meedoen.” En zo geschiedde.

Ooit mocht ik met mijn band Poison Ivy in de Wisseloord Studios in Hilversum onze eerste single opnemen. Van alle opwinding had ik de nacht ervoor nauwelijks geslapen, die ochtend was ik zo zenuwachtig als maar kan. In de controleruimte van Studio 3 zaten de producer en de technicus achter een enorme mengtafel. Daarnaast stond een 24 sporen taperecorder met een enorme hoeveelheid VU-meters. Op de tape-doos was de datum geschreven met daaronder de naam van onze band. It’s Showtime, dacht ik terwijl ik mijn bas inplugde.

Na een paar keer het nummer te hebben voorgespeeld begonnen de opnames. In het begin werden we steeds afgekapt en moesten we weer opnieuw beginnen. Haperende toetsen, een aarzelende gitaarinzet, een gemiste drumtik, alles werd genadeloos opgemerkt. Zelf baste ik volkomen verkrampt mijn partij, als de dood dat de opname zou worden stopgezet om me te vervangen door een professionele sessie-bassist. Maar dat gebeurde niet. Langzaam maar zeker ontspanden we en begonnen we steeds beter te klinken. Na vijf takes stond Marilyn er perfect op.

Met datzelfde zenuwachtige gevoel liep ik ook nu de studio binnen. Alles bij elkaar moesten we die dag vijf afleveringen en een trailer opnemen. Ik zag er best tegenop. Het eindeloze overdoen, het stotteren, struikelen en haperen. Het vastlopen, niet uit mijn woorden komen, verkeerd gaan staan (“blijf op je kruisje staan!”). Net als in de Wisseloord vreesde ik de stem van de strenge opnameleider die keer op keer ‘opnieuw’ zou roepen. Ik hoopte voor het donker klaar te zijn.

Maar net als toen viel het ook nu allemaal reuze mee. Door de ontspannen sfeer, de professionele begeleiding en een goed voorbereid script ging het me makkelijk af. Voor de lunch hadden we het merendeel al opgenomen, halverwege de middag waren we klaar met opnemen. Toen ik het eindresultaat zag, was ik er echt heel blij mee, deze online masterclass mag er echt zijn.

Want we leven in een nieuwe tijd. Alles lijkt ineens tot stilstand te zijn gekomen en tegelijkertijd is er van alles in beweging. Change the Script gaat over het maken van het nieuwe verhaal van jou en jouw organisatie. Een online masterclass over de kracht van storytelling. Vol magische momenten, heldere rollen, prikkelende loglines, spannende conflicten en sprekende feiten, verhaallijnen en pitches. Met daarbij de nodige tips om dat verhaal niet alleen scherp te verwoorden maar ook onvergetelijk te vertellen.

Al met al ben ik trots op mijn online debuut.In vijf overzichtelijke modules werk je met de oefeningen aan het eind van elke module toe naar een tot de verbeelding sprekend organisatie- of veranderverhaal, gebaseerd op de modellen en vragen uit The Wow Starts Now. En het mooie is, je kunt ernaar kijken wanneer het jou het beste uitkomt en starten en stoppen wanneer je maar wilt. Wat dat betreft is het net een Netflix-serie, je kiest zelf wanneer je de verschillende modules van de masterclass volgt, direct achter elkaar of verspreid over verschillende dagen.

Het bekijken van Change the Script kost € 60,-. Je bestelt hem op het Online Platform van het Grootste Kennisfestival, waar nog veel meer mooie masterclasses zijn te vinden.