Vorige week deed ik in een column op NUZakelijk een oproep om in contact te komen met de inspirerende verhalenvertellers van ondernemend Nederland. Nog geen dag later kreeg ik een mailtje van mijn ex-collega Simone van Tiwos uit Tilburg.

Zij hebben net hun nieuwe beleidsplan voor de komende vijf jaar gepresenteerd in de vorm van een korte “film”. En dan denk je meteen aan de zoveelste talking head, al dan niet op locatie in een prachtwijk gefilmd. Maar dat hebben ze hier op een heel andere manier aangepakt. Op een aanstekelijke manier vertelt directeur-bestuurder René Scherpenisse helder, eenvoudig wie Tiwos is, waar ze voor staan en waar ze voor gaan. 

Ik heb ernaar gekeken en ik moet zeggen: er worden daar in Tilburg soms hele mooie dingen gemaakt. Dit is een  inspirerend voorbeeld van corporate storytelling (ja, en van digital storytelling en ja, ook van visual storytelling). En de HEMA komt er ook in voor. Kortom, een echte must-see. Hulde voor de makers!

Als er meer van zulke Nederlandse voorbeelden zijn te vinden: laat het me vooral weten!