De dag na mijn optreden in Eindhoven was ik afgelopen vrijdag tijdens de derde etappe van mijn Storytelling Tour of Duty 2015 als spreker te gast bij de International Fundraising Consultancy. Hun First Friday Fundraiser  vond plaats op een tropische  middag in The Jam Workspace in hartje Amsterdam, in een overvolle, snikhete zaal. Ik mocht daar in een masterclass vertellen over het belang van een goed verhaal. In het Engels, want het was International. Juist bij Fundraising (ook Engels) is het hebben van een waarachtig verhaal van belang. Want het wantrouwen groeit, gevers zijn gul, maar kritisch. Topsalarissen en andere verkwistingen vertroebelen het beeld van de weldoeners. En dus moet het ware verhaal doorspekt zijn met het goede doen, maar er is meer. Juist bij goede doelen zit de universele schoonheid vooral verborgen in de oorsprong. Hoe zijn we ooit begonnen? Waarom zijn we ooit begonnen? Wat willen we uiteindelijk bereiken? Dan krijgt het handelen van nu ineens betekenis, dan snap je de echte bedoeling en de bezieling van dat goede doel. En dan gaat het niet meer over bedelen om geld, maar om aandacht voor een grimmig onrecht. De oorsprong en het oorspronkelijk streven als kloppend hart van het goede doel, in plaats van enkel het soms wat obligate goede doen.