Sommige momenten zijn onvergetelijk. Allereerst zijn dat natuurlijk de wow-momenten van jouw idee en belangrijke momenten van ommekeer waarin de ontwikkeling van jouw idee voorgoed een andere wending kreeg. Maar in veel verhalen zijn ook momenten te duiden die op het eerste gezicht niet die explosieve lading lijken te hebben maar die eigenlijk ook niet in jouw verhaallijn zouden mogen ontbreken. Het probleem is, voor je het weet ben je die schijnbaar onbeduidende momenten vergeten. En dat is jammer, want ook die momenten zijn wel degelijk de moeite van het vertellen waard. Het is daarom zinvol om die momenten te gaan sparen. Maar waar te beginnen?

De verhalen die je over jezelf en over jouw idee vertelt zijn onder te verdelen in drie lagen. Aan de oppervlakte liggen de avontuurlijke momentverhalen over ontdekking, ontwikkeling, overwinning en succes, daaronder liggen de waarom-verhalen over de why van het idee, en weer daaronder de leiderschapsverhalen over jouw principes en overtuigingen. De eerste laag wordt gevormd door de markante momenten en gebeurtenissen die je meemaakt tijdens de ontwikkeling en realisatie van het idee. De momentverhalen uit de tweede laag leggen het waarom van het idee bloot. Ze gaan over het ontstaan van drijfveren, de ontdekking van inspiratiebronnen en ontmoetingen met gangmakers. De derde laag is de diepste en wat mij betreft de alleszeggende laag. Juist over jouw principes, overtuigingen en waarden vertel je misschien wel de mooiste verhalen. In Nederland zijn we nauwelijks gewend om die wat meer persoonlijke episodes te delen met een publiek, maar omdat ze de diepere lagen van jouw leiderschap blootleggen, is het meer dan de moeite waard ze te vertellen. Juist omdat de verkregen inzichten en besluiten die je ooit op dit niveau hebt genomen de meest universele en onvergetelijke zijn.

Welke verhalen onthoud je, welke momenten zijn voor jou het vertellen en hervertellen waard? Om jouw verhaal steeds opnieuw te kunnen vertellen en jouw presentaties steeds ook voor jezelf levend en fris te houden, is het handig om dergelijke momenten die je hebt meegemaakt vast te leggen in een verhalenbank. Een handig doorzoekbaar databankje waarin je snel de momenten en fragmenten kunt vinden die je nodig hebt om een verhaal van nieuw materiaal te voorzien. Je kunt een verhalenbank aanleggen in een simpele Excel sheet maar ook een app als Evernote is uitermate geschikt. Per moment leg je een aantal essentiële zaken vast die jou in staat stellen het verhaal eenvoudig te reproduceren.

Begin ermee te kijken of het een momentverhaal, een waaromverhaal of een leiderschapsverhaal is. Vermeld daarbij of het gaat om een gebeurtenis die je zelf hebt meegemaakt, of dat het een verhaal is dat je ooit van een ander hebt gehoord, en dat jou inspireerde. Beschrijf daarna de gebeurtenis als een moment: context, gebeurtenis en eventueel inzicht. Vermeld daarbij ook sprekende details, waarmee je het verhaal nog meer scherpte kunt geven. Geef het tot slot een sprekende titel en voorzie het van een of meer tags: thematische trefwoorden waarmee je eenvoudig langs alle momenten in de verhalenbank kunt lopen en de meest geschikte momenten selecteren om op te nemen in een verhaal.

Momenten sparen loont. Door regelmatig nieuwe momenten in jouw verhaal in te bouwen hou je de vertelling ook voor jezelf fris. En door tijdens het vertellen ook goed t kijken hoe jouw publiek reageert op jouw verhaal, kom je er vaak ook achter dat sommige momenten toe zijn aan vervanging. Zorg er dan voor dat je die nieuwe momenten ook echt hebt.