In de zomer van 2016 was ik net naar Amsterdam Noord verhuisd. NDSM lag aan mijn voeten, De Ceuvel, Noorderlicht en Pllek waren ineens op loopafstand bereikbaar. Alles was nieuw en in Noord maakte ik ook meteen kennis met allerlei nieuwe coöperatieve begrippen. Ineens woonde ik in ’circulair Buiksloterham’ in een pand met een gemeenschappelijke Warmte- en KoudeOpslag. Ons huis was ontworpen en gebouwd vanuit een Collectief Particulier Opdrachtgeverschap. Alles waarmee ik in Noord kennismaakte stond bol van de ideeën. Het was alsof ik opnieuw geboren was.

Al gauw maakte ik in de buurt kennis met allerlei mensen, die gepassioneerd vertelden over hun ideeën. Ik ontdekte dat ze nog puur naar de geboorte van hun idee keken, en daar ook heel gepassioneerd over konden vertellen. Omdat ze er trots op zijn, erin geloven en precies lijken te weten hoe ze dat idee gaan realiseren. Die puurheid werkte aanstekelijk en enthousiasmerend. Gaandeweg kwam ik erachter dat ze zich vaak nog precies konden herinneren welk moment aan de basis stond van hun idee. Toen had ik iets te pakken, al wist ik toen nog niet dat ik dat later het eerste wow-moment zou noemen.

Zo ontstond het idee voor een nieuw boek. Een boek over het in de wereld zetten van ideeën met behulp van de kracht van storytelling door er onvergetelijke verhalen over te vertellen. Geen zwaar theoretische verhandeling over het versnellen van transitie, maar een praktisch how-to boek met daarin de laatste inzichten over storytelling verwerkt, waarin de starters, ondernemers en bestuurders zelf aan het woord komen en vertellen over de ideeën die ze hadden en hebben. Twintig hoofdstukken in zes katernen, met aan het eind van elk hoofdstuk een samenvattende paragraaf met handig gereedschap en steeds drie vragen die je uitnodigen om met een bepaald aspect van jouw verhaal of het vertellen ervan aan de slag te gaan. Waarmee je een tot de verbeelding sprekend verhaal kunt bouwen, en praktisch houvast krijgt over hoe je dat zo effectief mogelijk kunt vertellen.

Maar voordat ik het boekvoorstel met mijn uitgever Joost kon bespreken, moest ik eerst een titel hebben. En tijdens een gastcollege begin december op de Wageningen Universiteit zag ik hem ineens levensgroot op het scherm achter me staan. Het is een foto uit begin 2007 die genomen is tijdens de lancering van Windows Vista. Zes mannen zitten een beetje ineengezakt op een barkruk op het podium, de handen gevouwen op schoot. Blijkbaar kijken ze naar iemand die op het podium zijn ding doet, maar sommigen kijken naar de grond. Erboven staat in een prachtig Windows-blauw decor ’The Wow Starts Now!’ Ik gebruik de foto al bijna tien jaar in mijn presentatie om aan te geven dat het publiek ongeveer 250 milliseconde nodig heeft om aan te voelen dat er op dat podium iets niet klopt. Een paar dagen later stuitte ik op een video  van het nummer ’Wow’ van Beck uit juni 2016, die door de Engelse grafisch ontwerper Jimmy Turrell prachtig was vormgegeven. Toen wist ik dat ik de titel van mijn nieuwe boek had gevonden. Joost vond hem meteen goed.

Mijn avontuurlijke reis naar al die verhalen over ideeën begon dat najaar tijdens de finale van de Accenture Innovation Awards en een paar weken later de TEDx Amsterdam. Daarna volgden gesprekken met allerlei starters en ondernemers over hun ideeën, zoals die van Blendle, Dopper, Scoozy en Sensiks. Ik was te gast bij De Verspillingsfabriek in Veghel en bij Yes!Delft. Tijdens mijn reis ontdekte ik alles over de magie van het wow-moment, en genoot ik van al de wow-momenten van mijn gesprekspartners. Ze wisten nog exact weten wanneer het idee geboren was, en dat ze er vrijwel direct de potentie van inzagen. Een jaar later eindigde mijn zoektocht, opnieuw op de Accenture Innovation Awards. Half januari leverde ik het definitieve manuscript in bij Joost.

Nederlandse ondernemers, starters en leiders vertellen nog te weinig hun verhaal, te vaak blijven ze in hun presentaties en pitches hangen in abstracties, systeemtaal, feiten en cijfers. Daarmee doden ze de sprankeling van hun ideeën, en vervelden ze hun publiek. Of, zoals Michael Diederich van Boom Chicago ooit verwoordde: ‘Nederlanders zijn onder-donderend’. En dat is zonde, want daarmee doen ze zichzelf en hun ideeën te kort.

Vanochtend mocht ik het eerste exemplaar op de uitgeverij in mijn handen houden. Volgende week dinsdag lanceer ik The Wow Starts Now tijdens een feestelijke boekpresentatie in B. Amsterdam. Ik hoop dat ik daarmee heel veel verhalen over allerlei innovatieve ideeën tot leven ga wekken.