Gisteravond op BBC4 ademloos gekeken naar de HBO-documentaire van Martin Scorsese over George Harrison. Dat was een wonderlijk einde van een week waarin alles op de een of andere manier met elkaar te maken had. Klinkt misschien wat wazig, maar probeer me te volgen.

Vorig weekend was ik als facilitator te gast op de International Conference van Thermaflex in het Boshotel in Vlodrop. Ik mocht daar drie keer een workshop houden over merken en merkverhalen, met deelnemers uit veertig landen. De workshop had als titel Connecting the Dots meegekregen. Dus de lat lag hoog.

Een van de vragen in de workshop was: wat was het eerte merk waar je je van bewust was. Een merk waar je meer bij voelde dan alleen de naam. De Lego, Playmobil, Dinky Toys en Matchbox vlogen door de ruimte (ja, het waren vooral mannen in de workshop). En halverwege de tweede workhop wist ik ineens wat mijn eerste echte merk was, waar ik iets mee had. Dat waren The Beatles.

Toen ik vijf was, wilde ik zanger worden van The Beatles. Mijn zussen waren gek van ze, mijn moeder was gek van ze en ik ook. Ik had een bril en ik had krullen, dus het zou moeilijk worden, maar ik wilde het wel. Mijn liefde voor muziek en optreden heb ik aan de Fab Four te danken. En waarschijnlijk nog veel meer!

Mijn zussen hadden plakboeken waar ik vaak dorheen bladerde. Zo kwam ik erachter dat ze begin 1968 naar India trokken om de Maharishi te bezoeken. Om tot rust te komen en nieuwe inspiratie op te doen. En juist diezelfde Maharishi is jaren later met zijn volgelingen neergestreken in Holland. In de bossen van Vlodrop, om precies te zijn.

Paul McCartney schijnt meerdere keren in Vlodrop op bezoek is te zijn geweest. En George Harrison heeft eens onder een andere naam overnacht in het Boshotel. Pas toen hij de volgende dag weer was vertrokken, vertelde de hoteleigenaar aan zijn personeel wie ze eigenlijk te gast hadden gehad. Toen de kok, een fervent Beatle-fan, dat hoorde kon hij al zijn haren wel uit zijn hoofd trekken. “Stel je voor, misschien heb ik wel een biefstuk gemaakt voor George Harrison!”.

Zo kwamen mijn allereerste merk, het thema van de International Conference van Thermaflex en het Boshotel in Vlodrop op een wonderbaarlijk transcendente manier bij elkaar. En vrijdag was er een prachtige apotheose. Als dat geen connecting the dots is.