Ooit, op een mooie lentedag in 2008 gingen mijn drie zussen een dagje naar het Beatles Museum in Alkmaar. De dag na het uitstapje had ik mijn oudste zus aan de lijn. In geuren en kleuren vertelde ze over wat er die dag in het Museum was voorgevallen, ze had er bijna een uur voor nodig om het hele verhaal te vertellen. Toen ik ophing, en ik het relaas nog eens kort aan mijn Sas vertelde, zei die meteen: ‘dat is een prachtverhaal, daar moet je wat mee doen.’

Zo geschiedde. En ik besloot de lat hoog te leggen: hier zou dan eindelijk mijn literaire sleutelroman uit voortkomen. Een 600 pagina’s tellend epos met veel gelaagdheid, diepgang, en de nodige existentialistische beschouwingen, geschreven in stilistische topkwaliteit. Ik wilde allerlei verhaalwerelden ragfijn met elkaar verbinden, en zo een universum creëren dat alle, maar dan ook alle grenzen van het menselijk bestaan zou verkennen en verklaren.

En dus begon ik boeken te lezen over The Beatles en hun betekenis voor de jaren zestig. Ik ging naar Liverpool, ik ging naar Londen en natuurlijk ook naar dat Beatles Museum in Alkmaar. Maar wat ik ook schreef, bedacht of met anderen besprak, en wat ik ook allemaal aan knappe constructies verzon, het lukte niet.

Mijn Beatles-project leek een zachte dood te sterven, totdat ik in 2014 begon met een Basiscursus vertellen bij de Vertelacademie in Utrecht. Want als professioneel storyteller moet je niet alleen het nodige van verhalen weten, je moet ze ook goed kunnen vertellen. Een paar dagen na de cursus stuitte ik op een zonnige voorjaarsmiddag op het Waterlooplein op een stalletje met oude singletjes. Daar kocht ik mijn eerste Beatles-singletje: Paperback Writer (met op de B-kant Rain). En daar, midden op het Waterlooplein, had ik ineens de ideale vorm van het verhaal te pakken: natuurlijk, een vertelvoorstelling!

Het verhaal liet zich daarna als vanzelf schrijven, en herschrijven en herschrijven tot het echt helemaal af was. De Beatles-zusjes waren geboren. Ik had mijn voorstelling, maar eigenlijk wilde ik meer. Hoe mooi zou het zijn als de speeltekst van die voorstelling gedrukt zou worden, en als boek zou verschijnen…

En zo belandde ik begin 2015 op de burelen van mijn uitgever Joost, waar ik hem over De Beatles-zusjes vertelde. En dat het mij een goed idee leek om van de voorstelling ook een boekje te maken. Een plakboek, om precies te zijn. Bert Meijer had wat eerste ideeën uitgewerkt en een pracht van een omslag gemaakt. De titel was een rip-off van de voorstelling: Het plakboek van De Beatles-zusjes.

Joost was enthousiast en ging akkoord. Daarna was het zoeken naar echte Beatles-plakboeken uit 1964, en het verder verzamelen van alle singles en ep-tjes die The Beatles ooit in Nederland hebben uitgebracht. Inmiddels, na heel veel repeteren en nog meer herschrijven en herschikken is het dan bijna zover. Op 1 maart verschijnt het Het plakboek van De Beatles-zusjes, en mag ik mij met recht een Paperback Writer noenen. En op 20 maart gaat de voorstelling in première op een heel bijzondere plek: het Beatles Museum in Alkmaar.

Als je de voorstelling wilt komen bekijken, hou dan vooral de speellijst in de gaten. Over al het boekennieuws hou ik je de komende weken hier op de hoogte. En natuurlijk hebben De Beatles-zusjes ook hun eigen fanpage op Facebook. En net als iedereen zijn de zusjes – en ik – dol op likes!