HEMA

Afgelopen donderdag, tijdens een workshop storytelling voor KPN Retail werd het me ineens duidelijk. Ook retailmerken moeten iets te beloven hebben. En die belofte kun je maar het beste verpakken op een manier dat anderen het voor zich kunnen zien. Starbucks snapt dat, Footlocker snapt dat, McDonalds snapte dat ook (al zie je het er tegenwoordig niet meer aan af). In Nederland zijn retailers er niet zo aan gewend om op een verhalende manier over hun merk te vertellen. Kijk maar eens naar de weinig tot de verbeelding sprekende belofte van Bol.com, of naar de Zeven Dagelijkse Zekerheden van Jumbo.  Echt, ze zijn goed en ze kloppen als een bus, maar er zit weinig echte beleving in. Eigenlijk zijn er maar een paar Nederlandse retailmerken met een echt krachtig merkverhaal. Mijn favoriet is  HEMA. Op 4 november 1926 opende de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam, kortweg H.E.M.A., de eerste winkel in de Kalverstraat in Amsterdam. Een warenhuis voor de gewone man waar producten werden verkocht tegen eenheidsprijzen van 10, 25 en 50 cent. Vanaf de eerste dag stond HEMA voor eenvoud, duidelijkheid, kwaliteit en eerlijkheid.

Komende donderdag verzorg ik een masterclass storytelling voor 35 retailers. Ik ga ze één ding op het hart drukken: zorg voor een sterk verhaal voor jouw retailmerk. Een verhaal waarin duidelijk wordt wie je bent, waar je voor staat en waar je voor gaat. Een verhaal dat tot de verbeelding van klanten én van medewerkers spreekt, een verhaal dat staat als een huis!