JOCHEM

Jochem de Bruijn, kent u hem nog? Van een jaar of acht geleden inmiddels. Hij was de man die een bank zijn verhaal teruggaf. De campagne van Rabobank was voor mij als beginnend storyteller een schoolvoorbeeld van wat je allemaal met een corporate story kunt doen. In het boek dat ik jaren later met Astrid Schutte schreef, openen we met een analyse van zijn eerste commercial, een maidenspeech in Londen. Jochem de Bruijn was en is een echte held, je zou het met enige fantasie zelfs een van mijn gangmakers mogen noemen.

Vanavond slaap ik in een hotel in Mijdrecht. Morgen ga ik hier met mensen van Boer & Croon Nextrategy vijf Amerikanen, drie Ieren, drie Australiërs, twee Polen, een Braziliaanse en een Chileen leren hun persoonlijke Rabo-verhaal te vertellen. Ik ben heel benieuwd met welk vuur zij dit gaan doen. Een ding weet ik zeker: ik zal ze steeds  met Jochem blijven vergelijken, of ik het nu wil of niet.